مقایسه فرش دستبافت و ماشینی – فرش دستباف یا ماشینی؟

مقایسه فرش دستبافت و ماشینی

مقایسه فرش دستبافت و ماشینی


مقایسه فرش دستبافت و ماشینی – به طور کلی تشخیص فرش دستبافت و ماشینی برای افرادی که دانش کافی در این زمینه ندارند دشوار بوده اما طبق آموزش زیر شما می توانید به سادگی تقاوت های بین فرش دستبافت و ماشینی را متوجه شده و تشخیص دهید.

"<yoastmark

دلیل محبوبیت فرش ها و قالی های دستبافت، گره زنی و کیفیت آنها بوده و که مورد توجه مجموعه داران قرار گرفته است. کیفیت فرش های دستبافت بستگی به مواردی همچون: مواد رنگزا، تعداد گره ها، کیفیت خامه و … بستگی دارد.

قالیباف با هنر دست خود طرح را گره به گره روی دارهای مخصوص خلق کرده که این فرایند، فرایندی پر زحمت و زمانبر است.

 

انتخاب فرش دستبافت یا ماشینی؟

فرش و قالی دستبافت به دلیل بافته شدن توسط مواد ارگانیک و رنگ و طرح های مختلف یادآور فرهنگ غنی و باستانی ایران است و زمان زیادی صرف بافتن آن می شود. در مقابل فرش ماشینی با ماشین نساجی و مواد طبیعی و یا مصنوعی در زمان بسیار کمتری بافته می شود.

مقایسه فرش دستبافت و ماشینی

"<yoastmark

پشت فرش دستبافت

در پشت فرش دستبافت نخ های پود فرش که عموماً به رنگ های: آبی، قرمز و یا سفید دیده می شوند. نخ های پود همان نخ های افقی هستند که تا ریشه فرش کشیده شده اند. بخشی از این نخ ها را می توانید تا چند سانتی متر زیر فرش پیدا کنید و ادامه آنها در گره های پشمی پنهان شده و همچنین گره های پشت فرش یکدست نیست.

روی فرش دستبافت

در فرش های دستبافتت طرح دو سر آن کاملا یکسان نبوده و همچنین نقشه بافته شده صد در صد بی نقص نیست و این خود نشانه اصالت فرش می باشد. در مقابل در فرش های ماشینی طرح کاملا یکسان بوده و اخلافتی در اندازه و بافت های فرش ماشینی مشاهده نمی شود.

تغییر در رنگ فرش دستبافت

یکی از مشکلات شایع در رنگ فرش دستبافت قاطی شدن رنگ ها هنگام شستشو بوده و اگر توسط افراد متخصص شسته نشود باعث آسیب رسیدن به فرش می شود.

پشم

عمده مواد تشکیل دهنده فرش دستبافت عموماً پشم بوده و در مقابل فرش ماشینی عمدتاً با نخ نایلونی و پلی استر بافته می شود.

 

"فرش

 

قیمت فرش

فرش های ماشینی و دستبافت در قیمت تفاوت فاحشی داشته و فرش دستبافتت گرانتر است و در بودجه های کم فرش های ماشینی بیشتر توصیه می شوند.

دوام فرش

فرش های دستبافت به دلیل استفاده از مواد طبیعی دارای دوام بیشتری بوده و در مقابل فرش های ماشینی به نسبت دوام کمتری دارند.

جهت شستشوی انواع فرش دستبافت و تشخیص آنها می توانید از ما کمک بگیرید. برای دریافت مشاوره کلیک کنید.

مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس فوری