نحوه ی صحیح جارو زدن فرش

نحوه ی صحیح جارو زدن فرش

نحوه ی صحیح جارو زدن فرش


نحوه ی صحیح جارو زدن فرش و ارتباط آن بر عمر فرش

عوامل مختلفی در افزایش عمر فرش و همچنین کاهش آن دخیل هستند، یکی از این عوامل، نحوه ی صحیح جارو زدن فرش می باشد. اولین توصیه این است که فرش ها را یکبار در هفته و در جهت خواب پرزهای فرش جارو بزنید. عقب جلو کردن مکرر سر جارو باعث می شود تا فرش شما آسیب جدی ببیند.

نحوه ی صحیح جارو زدن فرش چگونه است؟

در ابتدای کار باید خواب پرز فرش را پیدا کنید که برای این کار دست خود را به شکلی آرام بر روی فرش می کشیم، اگر پرزها در زیر دست ما بسیار نرم و یکنواخت باشند، خواب پرز فرش در همین جهت است. پس از آن سر جارو را باید به سمت خواب پرز فرش فشار داده، آن را بلند کرده و دوباره در جهت خواب آن، سر جارو را حرکت دهیم.
وقتی فرش نو خریداری می شود، به احتمال زیاد پرز زیادی بر روی آن قرار دارد، لذا باید با جارو تمامی این پرزها را جمع کرد تا کمکی به افزایش طول عمر فرش شده باشد.
فواصل جارو زدن فرش در هفته، حداقل یکبار است که البته خود این امر بستگی به میزان رفت و آمد و حجم کاری دارد که در خانه انجام می گیرد، بطوریکه اگر رفت و آمد زیاد باشد یا حیوانات اهلی در خانه وجود داشته باشند، این کار به دو تا سه بار در هفته افزایش پیدا خواهد کرد. همچنین بستری که فرش روی آن قرار دارد مثل سنگ فرش و غیره نیز تعیین کننده ی تعداد دفعاتی هستند که در هفته فرش باید جارو شود. چون با این کار گرد و خاک فرش جمع آوری می شود، هم عمر آن افزایش می  یابد و هم فرش بهتر دیده می شود. پس، بکارگیری نحوه ی صحیح جارو زدن فرش، نه تنها باعث می شود تا فرش همیشه تمیز باشد و ظاهری قشنگ به خود بگیرد، بلکه جلوی رشد حشرات و باکتری ها را نیز می گیرد که هم برای خود افراد و هم برای عمر فرش مضر هستند.
یکی از عوامل دخیل در نحوه ی صحیح جارو زدن فرش، توجه به دوّار بودن برس جارو می باشد، تا با برهم زدن پرزها، گرد و غبار و حشرات موذی برطرف شوند، البته در مواردی که فرش ساختار متراکمی داشته باشد بخصوص از نوع پشمی، باید از جاروهای مکنده یا دستگاه های با برس قابل تنظیم استفاده شود.

 

تغییر جهت دادن هنگام جارو زدن:

 

برای اینکه از حالت به اصطلاح پرز پرز شدگی فرش جلوگیری کنید، از جهات مختلف فرش را جارو بکشید.
نکته ای که باید بدان توجه داشت این است که کیفیت جاروبرقی نیز مهم است، چون اگر کیفیت خوبی نداشته باشد، ذرات گرد و غبار در عمق فرش باقیمانده و عمر فرش را کاهش می دهد.

مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس فوری